Hur Harry blev Schein

Maud Nycander, Jannike Åhlund och Kersti Grunditz Brennans monumentala dokumentär om Harry Schein får världspremiär under Göteborg Film Festival, Citizen Schein är den otroliga historien om den judiska flyktingpojken Harry Schein som blev stenrik intellektuell playboy, grundade Svenska filminstitutet och revolutionerade den svenska filmen.

Hur kom det sig att ni gjorde en dokumentär om Harry Schein?
– Idén kom från Jannike Åhlund och filmens producent Rebecka Hamberger och när de nämnde idén kände jag direkt att det skulle vara otroligt roligt att jobba med filmen. Jag hade läst hans självbiografi och blev fascinerad av hans öde, hur han kom som ensamkommande flyktingbarn till Sverige och av helt egna krafter tog sig upp till den absoluta toppen, både ekonomiskt, kulturellt och politiskt. Men det jag egentligen ville utforska i filmen var hur han gjorde detta och vad det här gjorde med honom, han blev väldigt rik och skaffade sig enorm makt, men vilket pris betalade han för att nå dit? berättar Maud Nycander.

Vad var det som drev Harry Schein?
– För att förstå Harry Schein måste man förstå hans bakgrund. Han trixade och såg till att ta chanserna när de dök upp, han lärde sig att göra affärer, utbildade sig till ingenjör och gjorde sig så småningom ekonomiskt oberoende, han uppfattades nog både som väldigt sympatisk och väldigt arrogant, men jag tror att man måste se detta mot hans bakgrund. Harry Scheins pappa var socialdemokrat och även om fadern dog när han var liten, hans mor dödades i förintelsen, hade Harry Schein det politiska engagemanget med sig från början, hans drivkraft var helt enkelt att förändra samhället och jag tror att det var traumat från hans barndom som drev honom framåt.

Många känner Harry Schein som filminstitutchefen som spelade tennis med Olof Palme, på vilket sätt skiljer sig bilden ni ger i er dokumentär från den allmänna bilden av Harry Schein?
– Vi har letat reda på personer som aldrig tidigare kopplats till Harry Schein, vi har hittat personer han kände i sin barndom, människor i Österrike och släktingar i USA. Människor från en tid som han själv sa sig inte ha ett enda minne från. Jag tror att de här berättelserna, som han själv inte pratade om, förklarar en hel del om hur han blev Harry Schein.

När Citizen Schein får premiär är det en av de första svenska filmerna som får premiär efter att filmavtalet, som Harry Schein instiftade, sades upp vid årsskiftet. Är det inte lite ironiskt?
– Filmavtalet höll i 50 år, även om det gjorts anpassningar under åren får man väl säga att det är få avtal som håller så länge. Harry Scheins syn på kultur, hans idé om att filmen inte nödvändigtvis måste finansiera sig själv, fick oerhört stor betydelse. Harry Schein var unik på så sätt att han stod på fyra ben, han förstod det politiska, det ekonomiska, det tekniska och det kulturella, hans idéer gjorde att den svenska filmen kom ut i världen, och utan den politik som följt är jag inte säker på att jag kunnat arbeta som jag gör idag. Det är möjligt att man kan se det som ödets ironi att filmen får premiär just när den nya filmpolitiken håller på att ta form, men jag tycker mest att det är lite vackert, säger Maud Nycander.

Det finns en annan grej som jag har funderat på i flera år. Varför blev Cutty Sark hans favoritwhisky? Till skillnad från allt annat med Harry Schein var den inte förknippad med status eller kulturellt kapital, den smakar inte särskilt bra och är ju heller inte dyr.
– Jag har faktiskt själv undrat över detta. Men jag vet tyvärr inte.

Olle Agebro

RELATERADE FILMER