Den gudomliga komedin

The Bloom of Yesterday

Chris Kraus | 100min | Österrike, Tyskland, Frankrike

  • År: 2016
  • Språk: Engelska, Tyska, Franska
  • Text: Engelsk
  • Nordisk Premiär

Krisande Förintelseforskare med nazister i släkten får en ny judisk medarbetare, i en udda och smått absurd romantisk komedi med Lars Eidinger och Adèle Haenel i högform.

Upplägget är ovanligt men också effektivt. Genom att närma sig det kanske svartaste kapitlet i mänsklighetens historia med en skruvad mix av komik och romantik lyckas Chris Kraus (Poll Diaries, GFF 2011) med konststycket att balansera mellan god underhållning och stort allvar. Totila (Eidinger) krisar både privat och på jobbet, och hans människoförakt tar sig allt mer explosiva uttryck. Men mötet med den passionerade och smått maniska Zazie (Haenel) hjälper honom att riva ner de murar han byggt kring sitt liv. En kul, tänkvärd och synnerligen välspelad romans.

- Johan Blomqvist

Visningar

5
fredag 27 januari
17:30
Chalmers
90:-
201
söndag 29 januari
15:00
Frölunda Kulturhus
90:-
367
tisdag 31 januari
12:30
Chalmers
65:-
  • Tillgänglig
  • Fåtal kvar
  • Slutsålt
Chris Kraus

Regissör: Chris Kraus

Chris Kraus, född 1963 i Göttingen, Germany, startade sin karriär som manusförfattare och dramaturg åt flera stora tyska regissörer som Volker Schlöndorff, Detlef Buck and Rosa von Praunheim.
Han regidebuterade 2002 med filmen Shattered Glass.

The idea of telling a story about the casualties of our German history, a story that also breaks open established patterns of remembrance, came to me in the archives of Berlin, Koblenz, Warsaw, Washington and, of course, Ludwigsburg (where the film is set). Over the course of many years, I used these archives to research my own family history. As I did so, I realized that, in many films about National Socialism, there’s something missing that’s import- ant to me: the unresolved in the overlyresolved. In other words, the thing that lives on within families, the thing that’s denied and self-righteous, the thing that’s past and that, though preserved by official commemoration, has been swept under the rug of family memory. I’m certain that the only way to respond to this phenomenon is with irreverence.

Manusförfattare:
Chris Kraus
Fotograf:
Sonja Rom
Klippare:
Brigitta Tauchner
Musik:
Annette Focks
Medverkande:
Lars Eidinger, Adèle Haenel, Jan Josef Liefers, Hannah Herzsprung
Kontakt:
Beta Cinema GmbH, beta@betacinema.com
Regissörens filmografi:
  • 2012 Rosakinder, TV; 2010 Poll, Feature; 2008 Bella Block, TV; 2006 Vier Minuten, Feature; 2002 Scherbentanz, Feature.